Den eviga konflikten.

Postat den: 2014-03-07 @ 23:37:43 | Allmänt | Kommentarer (5)

Pessoa bettet. Denna konflikt har nog hållt på fram och tillbaka sedan 2008, tänkte bara ge med mig av min åsikt och mina tankar kring detta /grymma/fruktansvärda/ bett. 
 
Jag har aldrig riktigt sett det där fruktansvärda som dom felsta säger att dom uppleft, att ryttaren sliter och gör sår i hästens mun. Aldrig sett något liknande, men har en aning om hur det kan se ut. Min tanke kring detta är något jag alltid hållt, jag ser verkligen inget dåligt med detta bett (så länge det andvänds rätt). Jag ser alltså hellre en 10-13 årig ryttare rida sin pigga ponny på pessoa och göra små tag, än att se ryttaren ha ett lätt bett som inte är starkt och rycka fram och tillbaka hela banan. Det sliter ju mer i munnen är att rida vänligt på ett pessoa, eller har jag fel? Jag ser däremot hellre (för min ridstil) att jag håller mig till Baby Pelham eller Kimblewickbett. Men jag har absolut inget emot Pessoa bettet och jag skulle kunna rida på det om det passade min ridstil vilket det inte gör. 
 
Kort inlägg med min åsikt om detta omtalade bett. Vad är din åsikt? 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: saga

Håller med dig fullt ut och måste också få säga att jag aldrig sett någon använda bettet på detta grymma sätt alla andra människor i hästvärlden ser folk rida på.
Jag hade pessoa på min förra c-ponny, han var otroligt mycket stadigare i såsom form som tempo just för att med ett starkare bett kunde man göra mindre hjälper och hålla mer stilla hand. Ett bett jag tycker funkar bra om man rider med det rätt! Man ska inte dra alla ryttare med det över en kant, något många gör i just diskussioner om bett när det står på andra sidan än oss ;)

2014-03-08 @ 23:53:44
URL: http://sagapaulsson.blogg.se
Postat av: Janina

"Pessoabettet ger inte hävstångsverkan som många påstår, då pessoabettet är ett hissbett. För att få ut en hävstångsverkan måste bettet ha något som stoppar förhållningen från ryttarens hand, exempelvis en kedja. Vid en förhållning med ett delat pessoabett trycks bettet ihop och ger den omtalade nötknäppareffekten mot hästens gomtak, samtidigt som bettet trycks uppåt mot hästens tänder. När detta sker kan hästen få skador på gomtak, tänder och inte minst mungipor, förutom trycket och friktionen är nypskador väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Pessoabettet ger även gageffekt, trycker i nacken, när detta sker vill hästen sänka sitt huvud för att undvika obehaget i nacken, men samtidigt vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan som uppstår i munnen. Bettet ger dubbla signaler och skapar frustration hos hästen!"

Självklart är det ju bättre att rida med pessoa än att ''se ryttaren ha ett lätt bett som inte är starkt och rycka fram och tillbaka hela banan.'' men det betyder först och främst ohyffs hos hästen, samt ett samspel som helt enkelt inte funkar. så då ser det ju bekvämare ut för ögat att sätta ett pessoa i munnen på sin häst, men många vet inte om hur felsignalerande detta bett faktiskt är, och som sagt skapar frustration pga mångsidiga signaler. Men alla får ju tycka vad dom vill, men då ska man ha fakta framför sig :) Skulle aldrig någonsin rida varken ville eller kristall med ett pessoa, oavsett hur starka de skulle vara :)

Svar: Ja precis! Men som sakt, jag har inget emot det och hatar det mest av allt osv men om inte andvänder med på rätt sätt så är det inget bett i mina ögon, som jag skrev skulla jag inte rida på de men jag har inget jätte emot de!! Men förstår precis hur du tänker :) <3
Elliot Jonsson

2014-03-09 @ 18:29:43
Postat av: Vanessa

Jag håller med dig fullt ut! Jag rider min storhäst på pessoa vid uteritter och ibland vid hoppning då han gärna drar iväg. Istället för att slita i munnen kan ett skarpare bett med lättare hand vara bättre :)

2014-03-09 @ 21:23:30
URL: http://Calleoville.blogg.se
Postat av: Anonym

Alla bett är dåliga om de används på fel sätt! Jag tycker bara ett bett passar hästen och att ryttaren kan använda bettet på rätt sätt så är alla bett bra!

2014-03-11 @ 23:17:12
Postat av: Josäfin Andersson

Ser hellre en 10åring som lär sig rida ordentligt och inte behöver använda varke pessoabett eller ryck och slit i munnen ;)

2014-03-18 @ 19:20:16
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Tillbaka till startsidan